Vanuit het dorp zijn er bij de Dorpsraad klachten binnengekomen over de nieuwe dienstregeling van Connexxion bus 78. Deze is over het algemeen niet ten gunste van de dorpsbewoners en bezoekers van Wijk aan Zee. De klachten zijn als volgt geïnventariseerd:
1 bustijden
Voorheen vertrok de bus rond het hele en halve uur.
Voor iedereen was dat duidelijk. Je hoefde nergens op te letten.
Nu is het niet meer te overzien. De bus vertrekt op diverse tijden.
Dat kan zijn:
29, 59, 41, 09, 39, 01, 31 op werkdagen
30, 00, 29, 59, 39, 09, 36, 01, 31 op zaterdag
57, 27, 59, 37, 07, 37, 01, 31 op zon en feestdagen.
Tijdens de ochtendspits zit er tussen 7.59 en 8.41 uur zit 42 minuten.
Tussen 11.59 uur en 13.09 uur vertrekt 1 bus om 12.39 uur. Ook hier zit 40 minuten tussen.
De tussentijd van 40 minuten brengt een aantal Wijk aan Zee-ers ernstig in problemen. Met name de lange tijd in de ochtendspits.
De aansluiting met de dienstregeling van de trein is slecht o.a. door de wisselende tijden.
2 geen stopplaats meer bij Heliomare
Vanaf 19.30 uur stopt de bus niet meer bij Heliomare en de Dorpsduinen. De bus gaat dan vanaf de Verlengde Voorstraat via de Zeecroft naar het Julianaplein. Voor cliënten, bezoekers, personeel van Heliomare is dit een grote aderlating.
Ook uit toeristisch oogpunt is dit onacceptabel. Strandbezoekers moeten nu na 19.30 uur ver lopen om van het openbaar vervoer gebruik te maken. De visie van de gemeente Beverwijk is om het toerisme in de gemeente te bevorderen. Door deze maatregel van Connexxion is dit in strijd met de visie.
Standpunt gemeente Beverwijk
Op 2 maart is het onderwerp aan de orde geweest in een commissievergadering van de gemeente Beverwijk. Bijna alle partijen konden zich vinden in een nader onderzoek naar de bustijden van en naar Wijk aan Zee. De wethouder ging daarin mee. Wel zou ze gaan informeren of er klachten zijn binnengekomen.
Het is dus zaak om klachten in te sturen naar Connexxion.